
PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01 9:07 PM

31

A Tale of Three Cities: “Diverse and
Antagonistic” Information in
Situations of Local
Newspaper/Broadcast
Cross-Ownership

David Pritchard*

I. INTRODUCTION............................................................................ 31
II. BACKGROUND............................................................................. 33
III. THE STUDY ................................................................................. 37

A. Method.................................................................................38
B. Results .................................................................................41

1. Results: Chicago............................................................. 41
2. Results: Dallas................................................................ 44
3. Results: Milwaukee......................................................... 46

IV. CONCLUSIONS ............................................................................. 49

I.  INTRODUCTION

For more than half a century, a fundamental principle of
communications policy in the United States has been that the “widest

*  David Pritchard is a Professor of Journalism and Mass Communication at the University
of Wisconsin-Milwaukee, where he also is Senior Scholar at the Center for
Canadian-American Policy Studies. He holds B.A. and Ph.D. degrees from the University of
Wisconsin-Madison, and an M.A. from Ohio State University. The Author would like to
thank graduate students Krista Anderson, Heidi Cain, Colin Hutt, March Jacques, Amy
Lauters, Carrie Ochal, Angela Pittman, James Sadkovich, and Jennifer Sullivan for excellent
coding and research assistance. The Author also wishes to acknowledge financial support
from Quebecor Media, Inc., of Montreal, Canada.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

32 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

possible dissemination of information from diverse and antagonistic
sources is essential to the welfare of the public . . . .”1 The Federal
Communications Commission (“FCC”) routinely relies on this principle as
a basis for its actions,2 and the Supreme Court of the United States has used
it to support rulings in a variety of contexts related to media and
communication.3

Few scholars or policy makers would question the assertion that the
marketplace of ideas, a notion at the very core of modern conceptions of
democracy, benefits from the “widest possible dissemination of
information from diverse and antagonistic sources.” Many question,
however, whether current FCC policies intended to foster diversity of news
and views in the content of the mass media actually do so. Nowhere is this
issue raised more starkly than with respect to the Commission’s
controversial 1975 rule that prohibited the common ownership of a daily
newspaper and a broadcast station in the same market.4

The rule was based on two related assumptions. The first assumption
is what the FCC calls “source diversity,” meaning that diversity of
ownership of media outlets inevitably leads to content diversity which in
turn leads to a wide dissemination of diverse and antagonistic information.

1. See Philip M. Napoli, Deconstructing the Diversity Principle, 49 J.  COMM. 7
(1999). The “diverse and antagonistic sources” phrase comes from Associated Press v.
United States, 326 U.S. 1, 20 (1945).

2. See, e.g., 1998 Biennial Reg. Review: Review of the Commission’s Brdcst.
Ownership Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the
Telecommunications Act of 1996, Biennial Review Rpt., 15 F.C.C.R. 11058, para. 80, 20
Comm. Reg. (P & F) 882 (2000) [hereinafter Biennial Review Rpt.].

3. The Court has relied on this principle to hold that the First Amendment does not
prohibit antitrust action against publishers who are restraining trade in news, Associated
Press, 326 U.S. at 20; to declare that expressions of opinion which are disseminated as paid
advertisements have the same level of constitutional protection that they would have if they
were disseminated without payment, New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 266
(1964); to invalidate a federal statute which placed limits on certain expenditures on behalf
of candidates for federal elective offices, Buckley v. Valeo, 424 U.S. 1, 23 (1975); to
overturn a municipal ordinance that limited contributions to committees formed to support
or oppose ballot measures, Citizens Against Rent Control/Coalition for Fair Housing v.
Berkeley, 454 U.S. 290, 300 (1981); to uphold minority preference policies with regard to
applications for new broadcast licenses, Metro Brdcst. v. FCC, 497 U.S. 547, 600 (1990),
overruled by Adarand Constructors, Inc. v. Pena, 515 U.S. 200, 227 (replacing the Metro
Broadcasting standard of intermediate scrutiny with strict scrutiny); to prohibit
discriminatory taxation among members of the same medium, Leathers v. Medlock, 499
U.S. 439 (1991); and to uphold “must-carry” rules for cable television systems, Turner
Brdcst. Sys. v. FCC (I), 512 U.S. 622 (1994), aff’d, Turner Brdcst. Sys. v. FCC (II), 520
U.S. 180 (1997).

4. Amendment of Sections 73.34, 73.240, and 73.636 Comm’n Rules Relating to
Multiple Ownership of Std., FM, and TV Brdcst. Stations, Second Report and Order, 50
F.C.C.2d 1046, 32 Rad. Reg.2d (P & F) 954 (1975) [hereinafter Second Report & Order].



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 33

The second assumption is that a single owner of a daily newspaper and one
or more broadcast stations in a given market will not likely provide
diversity of news and information. In late spring of 2000, the Commission
renewed its support for the prohibition of local newspaper/broadcast
cross-ownership.5 The Commission reiterated its belief that diversity of
ownership promotes diversity of viewpoints, quoting with approval its
1975 statement that “it is unrealistic to expect true diversity from a
commonly owned station-newspaper combination.”6 The Commission
offered no empirical evidence to support its view that it is unrealistic for
newspapers and broadcast stations under common ownership to provide a
meaningful diversity of viewpoints.

This Article represents an attempt to help fill that empirical gap. It
reports the results of a study concerning diversity of information and
viewpoints regarding the 2000 presidential campaign within cross-owned
newspaper/broadcast combinations in three large American cities: Chicago,
Dallas, and Milwaukee. When it established the regulation prohibiting
cross-ownership in 1975, the FCC permitted most existing
newspaper/broadcast combinations to continue, including the three studied
here. In sharp contradiction to the historical assumptions of the FCC, this
study found substantial diversity in the news and commentary offered by
each of the three newspaper/broadcast combinations.

The following portion of this Article provides a brief background of
policies relating to newspaper/broadcast cross-ownership in the United
States. The Article then explains the context of the study and the methods
used to gather data before offering the results for each market under study.
The Article concludes with a summary and recommendations.

II.  BACKGROUND

Concern about newspaper/broadcast cross-ownership has existed
since the early days of broadcast regulation in the United States.7 The issue
came up in the 1920s during congressional debate over the Radio Act of
1927,8 though more because some members of Congress feared that the
promotional power of radio might give newspapers that owned a station an
unfair advantage over competing newspapers than because of any concern

5. Biennial Review Rpt., supra note 2, para. 88.
6. Id. para. 80.
7. For excellent overviews of the policy history of newspaper/broadcast

cross-ownership in the United States, see Daniel W. Toohey, Newspaper Ownership of
Broadcast Facilities, 20 FED. COMM. B.J. 44 (1966); Lorna H. Veraldi, Carpooling on the
Information Superhighway: The Case for Newspaper-Television Cross-Ownership, 8 ST.
THOMAS L. REV. 349 (1996).

8. 47 U.S.C. §§ 81-121 (repealed 1934).



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

34 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

about viewpoint diversity.9 The Great Depression of the 1930s caused
major changes in the economics of the American media. Newspaper
competition in many cities declined at a time when many surviving
newspapers expanded into radio broadcasting, leading to a growing
concern that concentration of ownership would dilute viewpoint diversity.
The FCC was not unaware of the concern. Dissenting in a 1936 licensing
decision, Commissioner Irvin Stewart urged the Commission to deal
directly with the question of whether the public interest was served by
newspaper/broadcast cross-ownership in a given community.10 Two years
later, the Commission based a decision in favor of an applicant without
other media interests, and against a newspaper corporation, on the principle
that new ownership would provide new viewpoints.11 A study of
newspaper/broadcast cross-ownership by the FCC’s Engineering
Department in 1938 concluded that there was so much variety in
newspaper/radio combinations that no general rule against cross-ownership
was justified.12

Three years after the Engineering Department’s recommendation,
however, the Commission announced that it would consider whether to
limit newspaper ownership of broadcast stations.13 Newspaper interests
protested the rulemaking proceeding, arguing that the Commission lacked
the authority to regulate the activities of newspapers.14 After a powerful
newspaper publisher refused to testify at Commission hearings, the Court
of Appeals for the District of Columbia ordered him to appear. The court
declared in dicta, however, that the Commission could not prohibit
newspaper publishers, as a class, from receiving licenses to operate
broadcast stations.15 In early 1944, the Commission ended the proceedings
without adopting any rules prohibiting cross-ownership.16

It was not until the era of television that the issue of
newspaper/broadcast cross-ownership returned to the Commission’s
agenda, due to a political context that is beyond the scope of this Article.17

9. See Toohey, supra note 7, at 44 (noting the difficulties in deciding how to distribute
radio stations).

10. United States Brdcst. Corp., 2 F.C.C. 208, 241 (1936) (Comm’r Stewart,
dissenting).

11. Port Huron Brdcst. Co., 5 F.C.C. 177, 182 (1938).
12. Christopher H. Sterling, Newspaper Ownership of Broadcast Stations, 1920-68, 46

JOURNALISM Q. 227, 230-31 (1969).
13. Toohey, supra note 7, at 48 (citing Order No. 79, FCC Mimeo No. 48496, Mar. 20,

1941).
14. Id. at 48.
15. Stahlman v. FCC, 126 F.2d 124, 127 (D.C. Cir. 1942).
16. Toohey, supra note 7, at 49.
17. For details about this context, see Veraldi, supra note 7, at 350.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 35

Spurred on by its Antitrust Division, the Commission adopted the current
prohibition of local cross-ownership of daily newspapers and broadcast
stations in 1975.18 The Commission concluded that the Communications
Act provided statutory authority to issue the rules,19 and that the rules were
valid under the First and Fifth Amendments.20

More surprising was that the Commission adopted the rule even
though it acknowledged that research regarding the effect of ownership on
content was inconclusive.21 Studies submitted to the Commission showed
that the presumption of a link between media ownership and diversity of
news content rested on a shaky empirical foundation. A 1974 Rand
Corporation review of existing research funded by the National Science
Foundation concluded: “Analysis of prior studies indicates that media
cross-ownership or group ownership plays a minor role, if any, in
influencing the content of daily newspapers, radio, and television
stations.”22 The authors of the review added that the “evidence has not
shown that group or cross-media owners influence their media outlets or
otherwise behave differently from other media owners.”23 With respect
specifically to local cross-ownership, the authors noted in a related report:
“The evidence on the effects of media cross-ownership supports neither
allegations of substantial harm nor those of substantial public benefits from
newspaper-television combinations.”24

Despite the inconclusive empirical record, the FCC noted that
“ownership carries with it the power to select, to edit, and to choose the
methods, manner and emphasis of presentation . . . .”25 The Commission
concluded: “[I]t is unrealistic to expect true diversity from a commonly
owned station-newspaper combination.”26 Accordingly, the Commission
adopted a rule prohibiting individuals or corporations that owned daily
newspapers from receiving licenses to operate broadcast stations in the
same market.27 The Commission decided to allow the continuation of

18. Second Report & Order, supra note 4. For details about the role of the Antitrust
Division, see Veraldi, supra note 7, at 357-60.

19. Second Report & Order, supra note 4, para. 9.
20. Id. paras. 16-17.
21. Id. para. 97.
22. WALTER S. BAER ET AL., CONCENTRATION OF MASS MEDIA OWNERSHIP: ASSESSING

THE STATE OF CURRENT KNOWLEDGE 121 (1974).
23. Id. at 143.
24. WALTER S. BAER ET AL., NEWSPAPER-TELEVISION STATION CROSS-OWNERSHIP:

OPTIONS FOR FEDERAL ACTION 39 (1974).
25. Second Report & Order, supra note 4, para. 14.
26. Id. para. 111.
27. See id. para. 101.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

36 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

existing cross-owned combinations in all but the most egregious cases.28

Media interests challenged the rule in court, but the Supreme Court
unanimously upheld the FCC’s prohibition of future newspaper/broadcast
cross-ownership.29 The Court apparently was not troubled that empirical
studies had failed to demonstrate a link between patterns of media
ownership and media content: “[N]otwithstanding the inconclusiveness of
the rulemaking record, the Commission acted rationally in finding that
diversification of ownership would enhance the possibility of achieving
greater diversity of viewpoints.”30

Two decades later, the Telecommunications Act of 1996 required the
FCC to review all of its broadcast ownership rules every two years,
beginning in 1998, and to repeal ownership restrictions that could not be
shown to serve a clear public interest objective.31  In May 2000, the
Commission completed the first required biennial review of the
newspaper/broadcast cross-ownership rule by concluding that the rule
should, as a general matter, be retained on the grounds that diversity of
media ownership in a community would lead to a greater diversity of
viewpoints.32 The Commission acknowledged vast changes in media
technologies and markets since the rule was adopted in 1975 but said that
the rule continued to foster viewpoint diversity, an important public policy
goal.33 The Commission cited no empirical research to support its view that
common media ownership leads to reduced viewpoint diversity. Indeed, by
the mid-1990s most empirical research suggested the opposite—that
ownership has little if any measurable impact on content.34

Ignoring the available research, the Commission expressed doubt that
commonly owned news organizations could provide reasonable diversity of
viewpoints. “[W]ithout a diversity of ownership or editors, there would be
no real diversity of viewpoints.”35 The Commission acknowledged that

28. Id. para. 112.
29. FCC v. Nat’l Citizens Comm. for Brdcst., 436 U.S. 775 (1978).
30. Id. at 796.
31. Telecommunications Act of 1996, Pub. L. No. 104-104, § 202(f), 110 Stat. 56, 111

(codified at 47 U.S.C. § 161 (Supp. V 1999)).
32. Biennial Review Rpt., supra note 2, para. 88.
33. Id. paras. 89-93.
34. See, e.g., STANLEY M. BESEN & LELAND L. JOHNSON, REGULATION OF MEDIA

OWNERSHIP BY THE FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION: AN ASSESSMENT 29 (1984);
John C. Busterna, Television Station Ownership Effects on Programming and Idea
Diversity: Baseline Data, 1 J. MEDIA ECON. 63 (1988); Benjamin M. Compaine, The Impact
of Ownership on Content: Does It Matter? 13 CARDOZO ARTS & ENT. L.J. 755-80 (1995).

35. FCC News Release, FCC Issues Brdcst. Ownership Biennial Review Rpt.; Will
Begin RM on Dual Network, Radio Mkt. Definition, Experimental Station and
Newspaper/Broadcast Cross-Ownership, May 30, 2000, at http://www.fcc.gov/



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 37

there might be communities where the ban on newspaper/broadcast
cross-ownership was not necessary to protect the public interest; some
markets might be so large and have such a competitive, diverse
marketplace of ideas that a newspaper/broadcast combination might be
permissible.36 Even that statement, however, reflected the FCC’s continued
belief that the viewpoints a news organization publishes or broadcasts
reflect the interests of its owners.

III.  THE STUDY

As noted earlier, a vigorous marketplace of ideas is at the core of
modern conceptions of democracy. Especially in election campaigns, when
citizens choose their political leaders, democracy is best served when the
media disseminates “diverse and antagonistic” news and viewpoints about
the issues and candidates. This study focuses on whether cross-owned
newspapers and broadcast stations in three major American cities provided
their communities with “diverse and antagonistic” news and viewpoints
during the final weeks of the 2000 presidential campaign. Put in another
way, the study searched for evidence of a consistent slant in news and
opinion about the campaign in each of the three sets of media properties.

If ever the owners of a media corporation wished to slant news about
a national political campaign, the 2000 presidential campaign—and
especially the increasingly suspenseful final few weeks before November
7, Election Day—offered an excellent set of conditions for such influence.
First, the two major party candidates for President had different views on
media cross-ownership, an issue of major importance to many media
corporations. The new President would have the power to make
appointments to the FCC, which was split on the issue of cross-ownership.
If Republican candidate George W. Bush won the Presidency, he was
expected by some to appoint FCC commissioners who would favor
abolishing the restrictions on cross-ownership. If Democratic candidate Al
Gore became President, some expected him to appoint FCC commissioners
more favorable to maintaining the restrictions on cross-ownership.37

Second, the presidential race was neck-and-neck in at least a dozen
important states as the campaign neared its end. A coordinated slant in the
campaign coverage of a powerful news organization in any of these states
might have influenced swing voters whose choices can make the difference

DailyReleases/Daily_Business/2000/db0530/nrmm0028.html.
36. See id.
37. Stephen Labaton, Presidential Election Could Alter Shape of Tribune-Times Mirror

Deal, N.Y. TIMES, Mar. 19, 2000, at C1. See also Chris Powell, The Courant’s Curious
Endorsement, PROVIDENCE JOURNAL-BULLETIN, Nov. 2, 2000, at B6.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

38 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

in the U.S. electoral system.
Third, broadcasters had more legal freedom to cover the 2000

presidential campaign than any other campaign in recent memory. Early in
the fall, the FCC announced that it would suspend, on a trial basis, two
long-standing rules that broadcasters claimed inhibited robust journalism.38

The first rule, the Personal Attack Rule, required broadcasters to notify and
provide free reply time to anyone whose honesty, character, or integrity had
been attacked during non-news programming.39 The second rule, the
Political Editorial Rule, required broadcasters to notify and provide free
reply time to opponents of any political candidate the station endorsed as
well as to any candidate the station opposed in an editorial.40 Soon after the
FCC action, and less than four weeks before election day, the Court of
Appeals for the District of Columbia ruled that both the Personal Attack
Rule and the Political Editorial Rule, which had been in effect since 1967,
violated the First Amendment.41

Taken together, these three factors created favorable conditions for
the owners of regionally and nationally powerful media corporations to
attempt to influence news content, if they wished to do so. The three
corporations under study all favored repeal of the newspaper/broadcast
cross-ownership rule, an outcome that was much more likely if Bush won.
Each of the three corporations is very influential in its state. This is
especially true in Illinois and Wisconsin, where the media corporations
under study have statewide influence and where the outcome of the vote for
President in 2000 was expected to be very close.42 In addition, for the first
time in decades, news and viewpoints broadcast by television and radio
stations were not constrained by the Personal Attack and Political Editorial
rules.

A. Method

Did information and opinion about the presidential campaign in cross-
owned media in Chicago, Dallas, and Milwaukee have a coordinated or
consistent slant, and if so, did the slant reflect the media corporation’s
interest? These were the key research questions for the study.

38. Stephen Labaton, In Test, FCC Lifts Requirement on Broadcasting Political
Replies, N.Y. TIMES, Oct. 5, 2000, at A1.

39. 47 C.F.R. § 73.123 (1967).
40. 47 C.F.R. § 73.123(c) (1967).
41. Radio-TV News Dirs. Assoc. v. FCC, 229 F.3d 269 (D.C. Cir. 2000).
42. Scott Fornek, Candidates are Neck and Neck in Illinois, CHI. SUN-TIMES, Sept. 10,

2000, at 22; David Broder, Variety of Factors Make Wisconsin Site of Hard Fight, WASH.
POST, Oct. 9, 2000, at A4; R.W. Apple, Jr., An Enclave of Undecideds Stays a Campaign
Battleground in a Swing State, N.Y. TIMES, Oct. 16, 2000, at A25.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 39

The initial challenge was to come up with a measurable definition of
“slant.” As suggested above, the FCC historically has assumed that diverse
ownership (what it calls diverse “sources”) will lead to diverse information.
Media scholars often have assumed that news organizations will produce a
diversity of viewpoints if their reporters gather information from a diverse
group of people or organizations (called “sources” by journalists).43

The study described here, in contrast, took a more direct approach to
the question of “diverse and antagonistic” news and viewpoints. Coders
were instructed to code the “slant” of a published or broadcast item about
the presidential campaign from the point of view of a hypothetical
“interested but undecided” voter. If coders judged an item to be likely to
make such a voter more inclined to vote for Gore than for Bush (or for a
third-party candidate), then the item was coded as “favorable to Gore.” If
an item was likely to make a voter more inclined to vote for Bush, then it
was coded as “favorable to Bush.” Items that favored third-party
candidates, items that were equally flattering or unflattering to Bush and
Gore, and items about polls and campaign strategy were coded as “neutral.”
The study coded all kinds of nonadvertising content that might reflect a
news organization’s slant and that might influence potential voters. In other
words, in addition to evaluating the slant of traditional news stories and
editorials, the study also evaluated the slant of editorial cartoons, staff-
written opinion columns other than editorials, syndicated opinion columns,
guest opinion essays, letters submitted by readers, and free-standing
photographs.44

The coders evaluated news and comment about the presidential
campaign in cross-owned media properties in Chicago (the Chicago
Tribune, WGN-TV, WGN-AM), Dallas (the Morning News, WFAA-TV),
and Milwaukee (the Journal Sentinel, WTMJ-TV, and WTMJ-AM) for the
last fifteen days of the campaign (i.e., from Monday, October 23, 2000,
through Monday, November 6, 2000). Standard content analysis procedures
were used.45

Data included 708 newspaper items totaling almost 17,000 column

43. See, e.g., William R. Davie & Jung-Sook Lee, Television News Technology: Do
More Sources Mean Less Diversity? 37 J. BRDCST. & ELEC. MEDIA 453 (1993)
(investigating the link between multiple sources and diversity of news); Tawnya
Adkins-Covert et al., News in My Backyard: Media and Democracy in an “All American”
City, 41 SOC. Q. 227 (2000) (researching whether local news coverage provides a
marketplace of ideas sufficient to hold government and public organizations accountable).

44. Coding was done by the Author of this Article and by an ideologically diverse
group of students in a graduate seminar on politics and the media taught by the Author.
Presidential preferences among the coders were equally split between Bush and Gore.

45. For an excellent introduction to content analysis, see EARL BABBIE, THE PRACTICE

OF SOCIAL RESEARCH 310-19 (8th ed. 1998).



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

40 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

inches (more than a quarter mile) as well as almost four hours of television
content about the campaign broadcast during the last major local newscast
of each day. Members of the research team coded all items about the
presidential campaign reported in the last major television newscasts of
each day (the hour-long newscast at 9:00 P.M. on WGN-TV and the thirty-
minute newscasts at 10:00 P.M. on WFAA-TV and WTMJ-TV) and in
selected radio shows. Specifically, all items about the campaign on two
brief afternoon drive-time radio newscasts (the 5:00 P.M. newscast on
WGN-AM and the 6:00 P.M. newscast on WTMJ-AM) as well as on WGN-
AM’s fifteen-minute 11:00 P.M. newscast were coded. Due to the
vigorously partisan nature of political talk radio, news and comment about
the presidential campaign on two locally hosted, overtly conservative call-
in shows on WTMJ-AM in Milwaukee were coded.46 More than half of the
items were coded by two members of the research team to ensure
reliability. The two coders initially agreed on the slant of an item about
93% of the time, indicating a high degree of reliability. Discrepancies were
resolved through discussion, often involving a third member of the research
team.47

For each category of news content, a coefficient of “slant” was
computed. The slant coefficient could vary from -100 (which would
indicate that all items in a given category favored Gore, none were neutral,
and none favored Bush) to +100 (which would indicate that all items in a
given category favored Bush, none were neutral, and none favored Gore).
Coefficients based both on the number and length of items in a given
category were calculated. The coefficients reported in the results section
and the associated tables represent the average of these two slant
coefficients.48

46. All items about the presidential campaign broadcast on WTMJ-AM from 9:00 A.M.
to 10:00 A.M., from 11:00 A.M. to noon, and from noon to 1:00 P.M. Monday through Friday
were coded. The other radio station in the study, WGN-AM in Chicago, did not broadcast
politically oriented talk shows during the campaign.

47. The research was conducted in Milwaukee, where the Chicago and Milwaukee
newspapers were readily available in stores or by home subscription. The Dallas newspaper
is not sold in Milwaukee, so copies of the Morning News were purchased via mail. The
Chicago broadcast stations under study were readily available in Milwaukee. WGN-TV is
broadcast on local cable systems in the Milwaukee area, and WGN-AM’s signal is quite
strong in Milwaukee. Dallas television is not available over the air or on cable in
Milwaukee, but WFAA-TV puts the full news content of its nightly 10:00 P.M. newscast on
the Internet.

48. The formula for computing the slant coefficient for the number of items is
((G+(N*2)+(B*3))/(G+N+B)-2)*100, where G is the number of pro-Gore items in a
category, N is the number of neutral items in a category, and B is the number of pro-Bush
items in a category. The slant coefficient for length of an item can be computed using the
same formula, but substituting the total length of items for the total number of items.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 41

The results reveal the direction and magnitude of “slant” not only for
each news organization under study during the crucial final two weeks of
the campaign, but also for each kind of item the news organizations
published or broadcast. The more different the “slants” within commonly
owned news organizations, the stronger the evidence that cross-owned
newspapers and broadcast stations actually can and do provide “diverse and
antagonistic” news and viewpoints.

B. Results

1. Results: Chicago

Chicago, the third largest television market in the United States with
approximately 3.2 million households, was chosen for this study for several
reasons. First, it is the home of the Tribune Company, an aggressively
expanding multimedia corporation that publishes the Chicago Tribune and
owns WGN-TV and WGN-AM in Chicago. The Tribune has a daily
circulation of about 650,000 copies and a Sunday circulation of about
1,000,000 copies.49 WGN-TV, Chicago’s largest independent television
station, also is a station of nationwide importance because most cable
systems in the United States carry it.50 WGN-AM is generally the highest-
rated radio station in Chicago.51 It features news and talk programs with
high-profile program hosts.

In March 2000, the Tribune Company purchased Times Mirror,
owner of a number of major newspapers (e.g., The Los Angeles Times,
Newsday, The Baltimore Sun) and about twenty magazines (e.g., Field and
Stream, Popular Science) for about $8 billion.52 The acquisition gave the
Tribune Company jointly owned media properties in several markets,
including New York (Newsday and WPIX-TV) and Los Angeles (The
Times and KTLA-TV) in addition to its existing cross-ownerships in
Chicago and south Florida (The Ft. Lauderdale Sun-Sentinel and Miami’s
WBZL-TV). The Tribune Company also owns television stations in
Philadelphia, Boston, Dallas, Denver, Atlanta, Houston, Seattle, and
Washington, D.C.; two local cable systems (including one in Chicago); and

49. Tim Jones, Newspaper Circulation Figures Drop Slightly, CHI. TRIB., Oct. 31,
2000, § 3, at 3.

50. Tribune Company 2000 Annual Report, at http://www.tribune.com/report2000/
tc2000ar02.html (last visited Oct. 11, 2001).

51. Inside Radio report of ratings, at http://insideradio.com/ratings/index.html (last
visited Oct. 11, 2001).

52. Rick Rommell, Tribune Co. Deal Creates Powerhouse; $8 Billion Plan to Buy
Times Mirror Sets up Coast-to-Coast Force in Newspapers, TV, MILWAUKEE JOURNAL-
SENTINEL, Mar. 14, 2000, at 1A.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

42 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

the Chicago Cubs baseball team.53

The Tribune Company has been aggressive in favoring relaxation, if
not outright repeal, of the FCC’s ban on local cross-ownership. It
unsuccessfully challenged the ban in federal court,54 and it has openly
lobbied for changes that would enable it to keep the cross-owned
combinations created by its acquisition of Times Mirror.55 Unless the rule is
changed, the Tribune Company will have to sell either its newspaper or its
television station in markets such as New York and Los Angeles before the
television stations apply for license renewals in a few years.

The Chicago Tribune, WGN-TV, and WGN-AM are the most
powerful news organizations in Illinois, which was expected to be a major
battleground state in the 2000 presidential election.56 On October 29, the
Tribune, traditionally a Republican newspaper, surprised no one by giving
a strong editorial endorsement to Republican presidential candidate George
Bush.57 The Tribune Company’s broadcast stations made no endorsement.
The Tribune’s endorsement was not enough to put Illinois and its twenty-
two electoral votes in the Republican column, however. Democratic
candidate Al Gore won Illinois with 55% of the popular vote, compared to
Bush’s 43%.58

Material selected by the Tribune’s editorial page staff was solidly pro-
Bush, as Table 1 shows. During the period under study, there were six
editorials (three neutral and three pro-Bush) and eight syndicated columns
(four neutral and four pro-Bush). Twenty editorial cartoons were published,
with two pro-Gore, thirteen neutral, and five pro-Bush. The slant
coefficient for this material was +31.31.

53. Alicia C. Shepard, Tribune’s Big Deal, 22 AM. JOURNALISM REV. 22 (2000).
54. Tribune Co. v. FCC, 133 F.3d 61 (D.C. Cir. 1998).
55. Press Release, Tribune News, Fuller Urges Congress to Relax Cross-Ownership

Rules (Oct. 5, 1999) at http://www.tribune.com/tribunenews/10-5-99/fcc.htm.
56. See Fornek, Candidates Are Neck and Neck in Illinois, supra note 42.
57. George W. Bush For President, CHI. TRIB., Oct. 29, 2000, § 1, at 16.
58. Federal Elections Commission, 2000 Presidential General Election Results, at

http://www.fec.gov/pubrec/fe2000/2000presge.htm#IL (last visited Oct. 11, 2001).



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 43

TABLE 1. Slant of content, by category, of Tribune Company Chicago
news organizations during the final two weeks of the 2000 presidential

campaign.

Slant coefficient
CHICAGO TRIBUNE:
News stories (n=85) -7.86
Staff opinion columns (n=25) -22.24
Editorials, syndicated columns,
cartoons (n=34)

+31.31

Letters to the editor, guest opinions
(n=80)

-5.94

Overall (n=224) -3.57

WGN-TV:
Newscast stories (n=52) +0.01

WGN-AM:
Newscast stories (n=77) -6.53

Note: Coefficients close to zero represent neutral coverage. Negative coefficients
represent coverage that favored Al Gore. Positive coefficients represent coverage that
favored George W. Bush. The greater the number of items in a given category, the more
meaningful are relatively small coefficients (i.e., those between -5 and +5).

Although management’s strong preference for Bush was clearly
reflected in editorials and in material selected by the editorial page staff, no
other category of news or comment in the Tribune favored Bush. Overall,
the eighty-five news stories had a slight pro-Gore slant (-7.86), probably
reflecting the slant of the news in the last two weeks of the campaign,
which featured revelations about Bush’s drunk-driving arrest in the mid-
1970s and Gore’s successes on the campaign trail. The Tribune features a
number of opinion columns written by staff members. The twenty-five such
columns during the period studied had a strong pro-Gore slant (-22.24).
Submissions from readers (i.e., letters to the editor and guest columns) had
a slight pro-Gore slant (-5.94). The combined slant of all 224 items
published in the Tribune was -3.57, slightly pro-Gore. Overall, WGN-TV’s
campaign coverage in its 9:00 P.M. newscast was very balanced. The
newscast carried fifty-two stories about the campaign; the slant coefficient
was +0.01. WGN-AM’s coverage at 5:00 P.M. and 11:00 P.M. had a slight
pro-Gore slant (-6.53).

Results such as these do not support the view that the Tribune



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

44 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

Company’s views had much influence other than on the editorial page of
the Tribune.

2. Results: Dallas

Dallas is the seventh largest television market in the United States,
with approximately two million households.59 Its dominant sources of news
and information are the Dallas Morning News, a newspaper with a daily
circulation of approximately 500,000 and a Sunday circulation of
approximately 800,000,60 and WFAA-TV, an ABC network affiliate. Both
are owned by the A. H. Belo Corporation.

Like the Tribune Company, the Belo Corporation owns a widespread
media empire. Its holdings include the Dallas newspaper and television
station in addition to several smaller daily newspapers in Texas, Kentucky,
California, and Rhode Island; and eighteen television stations, several of
which are in major markets (Houston, Seattle, and Phoenix).61

With the Morning News, a couple of smaller daily papers, and
television stations in Dallas, Houston, and San Antonio that reach more
than 60% of the households in Texas, Belo is a powerful media presence in
the Lone Star State. Unlike the Tribune Company, Belo has not been at the
forefront of lobbying efforts against the FCC’s cross-ownership rule.

On October 22, 2000, the Morning News endorsed George W. Bush
for President.62 No one ever doubted whom the newspaper would endorse,
for it had not endorsed a Democrat for President—not even 1964
incumbent President Lyndon Johnson, a native Texan—in years. None of
Belo’s broadcast properties endorsed a candidate for President. Bush, the
incumbent Governor of Texas, would win the state’s thirty-two electoral
votes. The race was not close; Bush took 59% of the popular vote in Texas,
and Gore took 38%.63

Dallas is one of the most conservative large cities in the United
States, and the content of the Morning News reflected the local political
culture. Table 2 depicts the results.

The newspaper ran nine editorials about the presidential campaign;
three were neutral, and six were pro-Bush. The slant coefficient for the

59. Nielsen Media Research Local Universe Estimates for the 2001-2002 Broadcast
Season, at http://www.nielsenmedia.com/dmas.html (last visited Oct. 11, 2001).

60. See Jones, Newspaper Circulation Figures Drop Slightly, supra note 49.
61. Information about Belo’s holdings is available at www.belo.com (last visited Oct.

11, 2001).
62. George W. Bush—He’s the Man to Restore Integrity to the White House, DALLAS

MORNING NEWS, Oct. 22, 2001, at 2J.
63. Federal Elections Commission, supra note 58.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 45

editorials was +66.67. Editorial cartoons also had a strong pro-Bush slant,
but syndicated columns tended to favor Gore. Overall, material selected by
the editorial page staff of the Morning News was clearly pro-Bush (+11.92,
a figure that would have been more than +30 if syndicated columns had
been excluded).

TABLE 2. Slant of content, by category, of A.H. Belo Dallas news
organizations during the final two weeks of the 2000 presidential

campaign.

Slant coefficient
DALLAS MORNING NEWS:
News stories (n=111) +6.73
Staff opinion columns (n=14) +40.35
Editorials, syndicated columns,
cartoons (n=40)

+11.92

Letters to the editor, guest opinions
(n=79)

-9.77

Overall (n=224) +6.55

WFAA-TV:
Newscast stories (n=60) -0.03

Note: Coefficients close to zero represent neutral coverage. Negative coefficients
represent coverage that favored Al Gore. Positive coefficients represent coverage that
favored George W. Bush. The greater the number of items in a given category, the more
meaningful are relatively small coefficients (i.e., those between -5 and +5).

In Chicago, opinion columns written by staff members tended to be
pro-Gore. In Dallas, however, such columns tended to be strongly pro-Bush
(+40.35 for the fourteen columns). The 111 news stories the Morning News
published about the campaign also favored Bush, but not strongly (+6.73).
The slant of the letters to the editor and guest opinions published in the
Morning News was clearly pro-Gore. Meanwhile, coverage of the
campaign by WFAA-TV was almost perfectly balanced, as was the case
with WGN-TV in Chicago. The coefficient for WFAA-TV’s coverage was
-0.03.

The campaign news in the Belo properties was more conservative
than in the Tribune Company’s properties in Chicago. Stories, editorials,
and columns written by Morning News staff members tended to be
especially pro-Bush. However, the newspaper also published substantial
amounts of material by nonstaff members that tended to be favorable to



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

46 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

Gore. The slant of the seventy-one letters to the editor, for example, was
-5.81. The slant of the seventeen syndicated columns was -23.44; that of
the eight guest opinions was -21.64. Viewpoint diversity at the Morning
News came mostly from the newspaper’s willingness to publish material by
outsiders.

3. Results: Milwaukee

The third media market at issue in this study was Milwaukee, the
thirty-third largest television market in the United States, with
approximately 815,000 households.64 Milwaukee is by far the largest city in
Wisconsin. It has been called the most concentrated major media market in
the United States.65 Milwaukee’s dominant sources of news and
information are media properties owned by Journal Communications, Inc.:
the Milwaukee Journal Sentinel, the only daily newspaper published in
Milwaukee; WTMJ-TV, a highly rated television station with a long
tradition of news excellence; WTMJ-AM, a news and talk radio station
with a strong conservative point of view; WKTI-FM, a station featuring
adult contemporary music; and more than twenty weekly newspapers
serving the suburbs that surround Milwaukee.

In addition to its Milwaukee properties, Journal Communications
owns television stations in Nevada, Michigan, and California; thirty-four
radio stations in seven small or medium-sized markets around the country;
and a number of relatively small printing, information, and
telecommunications businesses.66 The company has avoided pushing for
changes in the FCC’s cross-ownership policy, largely because recent
loosening of FCC rules about the number of radio stations a company can
own in a given market has given the company ample opportunity to
expand.67

The Journal Sentinel resulted from a 1995 merger between the
Milwaukee Sentinel, a morning daily, and the Milwaukee Journal, an
afternoon daily. Both newspapers were owned by Journal Communications,
which bought the Sentinel in 1962.68 Under the ownership of Journal

64. Nielsen Media Research, supra note 59.
65. Robert W. McChesney, Media Concentration: Why It Is a Problem, and What We

Can Do About It, Presentation to the Society of Professional Journalists—Marquette Univ.,
Nov. 10, 1997.

66. Details of the company’s holdings can be found at http://www.jc.com (last visited
Oct. 12, 2001).

67. Rich Kirchen, Tribune Co. Challenges Cross-Ownership Regulations, BUS. J., Mar.
27, 1998, available at http://milwaukee.bcentral.com/milwaukee/stories/1998/03/30/
newscolumn2.html.

68. Details of the company’s history can be found at http://www.jc.com/history.shtml



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 47

Communications, the Sentinel always endorsed Republican candidates for
President. The Journal, a traditionally liberal newspaper, endorsed
Democrats for President in every election between 1960 and 1995, with the
exception of 1972, when it endorsed no one.69 That two newspapers owned
by the same company consistently took such different stands over a thirty-
five-year period strongly suggests that common ownership does not
inevitably result in common viewpoints.

In 1996, the newly merged Journal Sentinel endorsed Republican Bob
Dole for President in an editorial that reflected a split on the newspaper’s
editorial board, most of whom favored Democratic incumbent Bill Clinton.
A majority of the editorial board favored endorsing Gore in the 2000
campaign, but others strongly favored Bush.70 The result was a stalemate
and a decision to endorse no candidate for President.

The difficulty the newspaper had in deciding between the two major
party candidates reflected the difficulty the Wisconsin electorate had in
choosing a clear winner. When all the votes had been counted, Gore won
Wisconsin’s eleven electoral votes by less than 6,000 votes out of more
than 2.6 million votes cast.71

Journal Communications owns the properties that give Milwaukee the
reputation of being the most concentrated major media market in the
United States. The high level of local concentration did not prevent the
Journal Communications media from offering a tremendous diversity of
opinions, as Table 3 shows.

(last visited Oct. 12, 2001).
69. The Milwaukee Journal’s Action of Presidential Elections, document in the

personal files of David Behrendt, former editorial page editor of the Milwaukee Journal.
70. Personal communication from a Journal Sentinel editorial writer who requested

anonymity.
71. Federal Elections Commission, supra note 58.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

48 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

TABLE 3. Slant of content, by category, of Journal Communications
Milwaukee news organizations during the final two weeks of the 2000

presidential campaign.

Slant coefficient
MILWAUKEE JOURNAL
SENTINEL:
News stories (n=127) -12.08
Staff opinion columns (n=7) -3.01
Editorials, syndicated columns,
cartoons (n=46)

-9.35

Letters to the editor, guest opinions
(n=60)

+9.18

Overall (n=240) -8.15

WTMJ-TV:
Newscast stories (n=86) +5.05

WTMJ-AM:
Newscast stories (n=33) +29.30
Talk radio segments (n=200) +83.61

Note: Coefficients close to zero represent neutral coverage. Negative coefficients
represent coverage that favored Al Gore. Positive coefficients represent coverage that
favored George W. Bush. The greater the number of items in a given category, the more
meaningful are relatively small coefficients (i.e., those between -10 and +10).

Despite a long editorial explaining its decision to endorse neither
candidate, the material selected by the editorial page staff still had a pro-
Gore slant (-9.35). Staff opinion columns were slightly pro-Gore (-3.01),
while daily news coverage was solidly pro-Gore (-12.08 for 127 stories).

In Chicago and Dallas, material submitted by readers (letters to the
editor and guest opinion pieces) tended to favor the candidate other than
the one favored by the editorial page. The same phenomenon occurred in
Milwaukee, where the Journal Sentinel’s editorial stances favored Gore
and submissions by readers favored Bush (+9.18).

Campaign coverage by the television stations in Chicago and Dallas
was essentially neutral. In Milwaukee, campaign coverage on the 10:00
P.M. newscast had a slight pro-Bush slant (+5.05). Coverage by the radio
station was strongly pro-Bush, even during newscasts. The slant coefficient
for the 6:00 P.M. newscast was +29.30. The slant for the political talk radio
shows that fill several hours of airtime each day was an incredible +83.61.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 49

In many ways, the political talk shows on WTMJ-AM amounted to little
more than unpaid propaganda for the Bush campaign. Program hosts even
played advertisements favoring Bush or opposing Gore as news material,
justifying the practice by saying that they wanted to comment on the ads.

Overall, the Journal Communications properties in Milwaukee
provided a wide diversity of opinions. The newspaper had a clear pro-Gore
slant, the radio station a very strong pro-Bush slant, and the television
station a slight pro-Bush slant.

IV.  CONCLUSIONS

The study found no evidence of ownership influence on, or control of,
news coverage of the 2000 presidential campaign in cross-owned media
properties in Chicago, Dallas, and Milwaukee. Different newsrooms did
things differently, sometimes favoring Bush, sometimes favoring Gore, and
often favoring neither. Editorial pages carried not only management’s
opinion but also many other opinions, including a substantial number of
letters, guest columns, and syndicated columns that offered readers a range
of viewpoints. The slant of campaign coverage broadcast by a company’s
radio and television stations tended to differ from the slant of news
published by the company’s newspaper. The difference was especially
pronounced in Milwaukee, a more concentrated media market than either
Chicago or Dallas. All in all, the results of the study found a wealth of
“diverse and antagonistic” information in situations of newspaper/broadcast
cross-ownership.

In other words, the evidence does not support the fears of those who
claim that common ownership of newspaper and broadcast stations in a
community inevitably leads to a narrowing, whether intentional or
unintentional, of the range of news and opinions in the community.72 To be
sure, the range of news and opinions that the present study uncovered was
not as broad as it might have been. News about third party candidates was
not given the same attention as was news about Bush and Gore; most third
party candidates other than Ralph Nader and Pat Buchanan were not
mentioned at all. Nor, for better or worse, was there much discussion of
issues that were not raised by the candidates themselves.

72. See, e.g., Ronald J. Krotoszynski, Jr. & A. Richard M. Blaiklock, Enhancing the
Spectrum: Media Power, Democracy, and the Marketplace of Ideas, 2000 U. ILL. L. REV.
813, 859 (“If a single person controlled virtually all mass media outlets within the
community, he would enjoy a near-perfect discretion to censor those materials, viewpoints,
and programs that he deemed offensive or subversive of his interests.”). See also BEN H.
BAGDIKIAN, THE MEDIA MONOPOLY 217 (4th ed. 1992) (a third of U.S. newspaper editors
claimed they would not feel free to publish a story damaging to the corporations that owned
their newspapers).



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

50 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54

At issue in the study, however, was not the quality of campaign
coverage in cross-owned media, but rather whether commonly owned
media took a common slant on the campaign. The results show that they
did not. Rather, the range of viewpoints in the campaign coverage of the
cross-owned media under study reflected the range of viewpoints discussed
by the leading candidates for the Presidency. In other words, cross-owned
newspapers and broadcast stations covered the campaign in the way that
mainstream American news organizations typically cover political
campaigns.73 Whatever the deficiencies of the news coverage of Campaign
2000, they did not seem to be the result of cross-ownership.

This result should surprise no one. By and large, American news
organizations are the property of fairly large corporations—in some cases,
extremely large corporations—that have extensive media holdings.74 Such
corporations are part of the economic and political mainstream in the
United States. In many ways, for better or for worse, they define the
mainstream. Whether a corporation owns both a newspaper and a broadcast
station in a given community or whether it owns only one media property
in each of many communities, it is unreasonable to expect corporate media
to paint outside the lines of the mainstream. Cross-ownership does not
make the difference; rather, ownership by large and increasingly diversified
corporations does.

It is also important to keep in mind that journalists are not mindless
automatons. Although their work is standardized and routinized to an
extent, strong professional norms of autonomy exist in newsrooms across
the United States.75 Any attempt by ownership to influence the slant of
political news would certainly be resisted and even revealed by journalists.

After the bruising campaign in 2000, George W. Bush became the
43rd President of the United States. He appointed a new FCC chair,
Michael Powell, who favors continued deregulation of media corporations,
including the abolition of the prohibition on newspaper/broadcast
cross-ownership.76

On September 13, 2001, the FCC unanimously approved a Notice of

73. See generally DORIS A. GRABER, MEDIA POWER IN POLITICS (4th ed. 2000).
74. See generally BENJAMIN M. COMPAINE & DOUGLAS GOMERY, WHO OWNS THE

MEDIA? COMPETITION AND CONCENTRATION IN THE MASS MEDIA INDUSTRY 481-93 (3rd ed.
2000).

75. DAVID H. WEAVER & G. CLEVELAND WILHOIT, THE AMERICAN JOURNALIST IN THE

1990S 62-63 (1996) (indicating that most American journalists feel they have almost
complete freedom to select which stories to work on and to decide which aspects of the
story should be emphasized).

76. See, e.g., Stephen Labaton, Media Companies Succeed in Easing Ownership Limits,
N.Y. TIMES, Apr. 16, 2001, at A1.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

Number 1] NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP 51

Proposed Rulemaking that posed a wide variety of questions.77 Specifically,
the Commission invited submissions of empirical data that will assist the
Commission in determining whether and to what extent it should revise the
rule that bans local newspaper/broadcast cross-ownership.78 The
Commission expressed special interest in evidence about existing
newspaper/broadcast combinations (e.g., those that were grandfathered at
the time of the adoption of the rule in 1975, as well as the four permanent
waivers to the rule granted by the Commission since 1975).79 The
Commission said: “We urge commenters to provide specific information
about the effects that these combinations have had in their markets.”80

This Article examined whether three existing newspaper/broadcast
combinations in major markets provided information about the 2000
presidential campaign from “diverse and antagonistic sources.” The results
show clearly that they did provide a wide range of diverse information. In
other words, the Commission’s historical assumption that media ownership
inevitably shapes the news to suit its own interests may no longer be true
(if it ever was).

The September 2000 Notice of Proposed Rulemaking demonstrated
the Commission’s interest in solid empirical evidence about
newspaper/broadcast combinations. The evidence of the study reported in
this Article suggests that the prohibition on newspaper/broadcast cross-
ownership has outlived its usefulness.

77. Cross-Ownership of Brdcst. Stations and Newspapers, Notice of Proposed
Rulemaking, MM Docket No. 01-235, FCC 01-262 (Sept. 13, 2001) [hereinafter Notice].

78. Id. para. 1.
79. Kortes Commun., Inc., Memorandum Opinion & Order, 15 F.C.C.R. 11846 (2000)

(allowing co-ownership of newspaper and AM station, based on the fact that the station was
financially troubled and might go off the air, and was a small participant in the market);
Columbia Montour Brdcst. Co., Memorandum Opinion & Order, 13 F.C.C.R. 13007 (1998)
(allowing co-ownership of newspaper and small AM station, based on the fact that the
station was financially troubled and could not be sold, and was a small participant in a
competitive, diverse market); Fox TV Stations, Inc., Declaratory Ruling, 9 F.C.C.R. 5341
(1993) (allowing co-ownership of newspaper and TV station in large market, based on the
fact that the station was reacquiring the newspaper such that the combination did not
constitute a new ownership pattern, and the newspaper might not be financially viable on its
own), aff’d sub nom. Metropolitan Council of NAACP Branches v. FCC, 46 F.3d 1154
(D.C. Cir. 1995); Field Commun. Corp., 65 F.C.C.2d 959 (1977) (allowing co-ownership of
two newspapers and a TV station, based on the fact that the newspapers were reacquiring
the TV station such that the combination did not constitute a new ownership pattern, and the
TV station had only recently become financially viable).

80. Notice, supra note 77, para. 1.



PRITCHARD-MAC14.DOC 10/31/01  9:07 PM

52 FEDERAL COMMUNICATIONS LAW JOURNAL [Vol. 54


